Sen a zdrowie

Sen a zdrowie

Sen jest nam potrzebny do regeneracji i odzyskania siły. Nawet kilkuminutowa drzemka popołudniu sprawia, że czujemy się znacznie lepiej. Zapewniając sobie regularny i zdrowy sen zwiększamy szansę na zachowanie szczupłej sylwetki oraz regenerację organizmu.

Sen a pamięć

Badania naukowców nad snem udowadniają, że ma on duży wpływ na wzmacnianie pamięci, wspomaga też pracę mózgu. Okazuje się, że nawet kilkuminutowa drzemka sprawia, że wiadomości są szybciej przyswajane i zapamiętywane, dotyczy to także nowych słówek w języku obcym.

Sen a serce

Sen wpływa także korzystnie na pracę serca, dlatego lekarze zalecają poobiednie drzemki przyczyniające się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób wieńcowych.
Badania nad grupą osób, które systematycznie poddawały się poobiednim przynajmniej półgodzinnym drzemkom co najmniej 3 razy w tygodniu dowodzą, że zmniejsza się u nich śmiertelność w wyniku chorób układu krążenia o 37% aniżeli u osób drzemki niepraktykujących.

Sen a sylwetka

Sen wpływa także na nasz wygląd. Okazuje się, że kiedy jest go mało, organizm produkuje dużą ilość hormonów przyczyniających się do powstania uczucia głodu, który może wywołać otyłość. Brak snu skłania też nas do jedzenia więcej.

Podobna sytuacja dotyczy dzieci. Te, które śpią mało, wykazują tendencję do pojawienia się otyłości.

Sen a kręgosłup

W czasie snu nie bez znaczenia jest pozycja, jaką przybieramy. Okazuje się, że śpiąc na wznak ucisk na kręgi lędźwiowe wynosi 20 kg, podczas gdy leżąc na boku ucisk wynosi już 75 kg.
Do spania nie zaleca się kupna łóżka wodnego ani zbyt twardego materaca. Najbardziej odpowiedni jest ten o średniej twardości, który ugina się na ok. 3 cm i umożliwia dostosowanie się do kształtu ciała. Pojawiające się na nim wybrzuszenia sugerują szybką jego wymianę.
Kładąc się do snu warto przybrać pozycję embrionalną, a więc ułożenie na boku z lekko podkurczonymi nogami.
Zwróćmy również uwagę na naszą poduszkę, która wywołać może bóle karku i barków. Ta najbardziej odpowiednia powinna być wyprofilowana w taki sposób, aby odcinek szyjny kręgosłupa był podparty. O dobrą poduszkę warto zapytać w sklepach rehabilitacyjnych. Odradza się poduszek dużych, które sprawiają, że śpimy na siedząco.
I pamiętajmy, aby tuż po przebudzeniu poprzeciągać się, poobracać na boki. Następnie należy podeprzeć się na rękach, opuścić nogi na podłogę i dopiero wstać.

Sen – ile godzin?

Zdrowy sen gwarantuje nam właściwe funkcjonowanie organizmu. Z przeprowadzonych badań wynika, że dobry sen jest wielokrotnością 90 minut, zatem odpowiedni jest ten trwający 4,5 godziny, 6 czy 7,5 godziny. Spanie przez 6,5 czy 7 godzin spowodować może, że obudzimy się zmęczeni i niewyspani.
Takie przeliczenie ma związek z cyklami snu, które trwają właśnie około 90 minut. Przerwanie cyklu spowodować może właśnie pojawienie się uczucia niewyspania.
Na każdy cykl składa się kilka faz, które podzielić można na ponad 60 minut normalnego snu i około 20 minut snu Rem, następnie około 5 minut snu normalnego.
Gwarancją wyspania się jest zatem nie tyle długość snu, co obudzenie się w czasie, kiedy kończy się kolejny cykl, a więc przypomnijmy, wielokrotność 90 minut (4 cykle: 6 godzin, 5 cykli: 7,5 godziny, 6 cykli: 9 godzin).

Sposób na zdrowy sen

Oprócz tego, że sen powinien trwać wielokrotność 90 minut ważne jest jeszcze kilka zasad, które przekładają się na efekt końcowy, jakim jest wyspanie się i czucie się wypoczętym.

Popołudniowa drzemka jest dobra, jednak nie powinna ona trwać dłużej niż pół godziny, bowiem po tym czasie wchodzimy w stan głębokiego snu. Warte podkreślenia jest także to, że drzemka pozwala na podładowanie akumulatorów na kolejne 10 godzin, dlatego nie powinniśmy się na nią decydować późnym popołudniem.

Ważnym aspektem jest również światło. Warto zadbać o to, by w ciągu dnia absorbować jak największą ilość światła naturalnego a wieczorem ograniczać oglądanie telewizji czy spędzania czasu przed monitorem, który emituje światło niebieskie utrudniające późniejsze zaśnięcie. Znacznie lepiej zafundować sobie wieczór przy zapalonej lampce emitujący żółtoczerwony blask, który przypomina zachód słońca, a więc wprowadza nas w dobry nastrój.

Zdarza się czasem, że zarwiemy noc. Co wówczas zrobić? Okazuje się, że niepolecanym zabiegiem jest odsypianie czy dosypianie w weekendy, kiedy nie idziemy na zajęcia czy do pracy. Takie wyjście z sytuacji jest tylko pozorne, bowiem wraz z nadejściem nowego tygodnia ponownie tracimy koncentrację i refleks.

Duże znaczenie dla snu ma nasza dieta. Ostatni posiłek dnia powinien być zjedzony co najmniej 3 godziny przed pójściem spać. Zwrócić uwagę należy również na napoje, jakie pijemy porą wieczorną. Nie powinno być ich dużo, bowiem to sprawia, że obciążamy pęcherz, co zmusza nas do skorzystania z toalety nocą, a to przecież zakłóca nasz sen.
Wiedzieć należy też, że nie tylko kawa wykazuje właściwości pobudzające. Do takich napojów zaliczyć można również: zieloną herbatę, colę, napoje energetyzujące.

Nasz sen zakłócić może także wieczorny wysiłek fizyczny, który podnosi ciśnienie krwi i temperaturę ciała, co utrudnia wyciszenie i zaśnięcie. Aerobik czy jazda na rowerze - owszem, jednak najpóźniej 3 godziny przed położeniem się spać.

Czasami, mimo że czujemy zmęczenie, nie możemy zasnąć. Nie ma sensu leżeć i męczyć się. Znacznie lepiej przeczytać książkę i położyć się dopiero wówczas, gdy poczujemy senność, nawet jeśli minie sporo czasu.

Warto zwrócić także uwagę na miejsce, w którym śpimy. Przede wszystkim nie powinien znajdować się w nim telewizor czy komputer wytwarzający niekorzystne pole elektromagnetyczne.
Zaleca się także pozbycie się wszelkich rzeczy, na których gromadzi się unoszący się w powietrzu kurz, który podrażnia nos, utrudnia oddychanie, przez co budzimy się podrażnieni i niewyspani.
Przed zaśnięciem pokój warto przewietrzyć, świeże powietrze wprawia nas bowiem w dobry i zdrowy sen, podczas którego nasz organizm ma możliwość dotlenienia się.

Zapach na dobry sen

Sen może nam uprzyjemnić ładny zapach. Zaleca się wykorzystanie aromatu lawendy, kwiatu limonki, róży, bawełny, które wprawią nas w dobry nastrój. Warto dlatego pokusić się o zakup sprayu w jednym z tych zapachów i popryskanie nim pościeli przed zaśnięciem.

Dobranoc, słodkich snów...